Až závěrečná rychlostní zkouška druhé sekce rozhodla o tom, že se pomyslným vítězem první etapy letošní AGROTEC PETRONAS rally stal Jan Kopecký na Škodě Fabii RS Rally2. Osminásobný vítěz hustopečské soutěže totiž dokázal ve druhých průjezdech pátečními rychlostními zkouškami významně zrychlit a zaznamenal také nejlepší dílčí čas na RZ 5.

Do druhé etapy tak nastoupí z pozice nejbližšího Kopeckého pronásledovatele Adam Březík (+3.0 s), za nímž figuruje s minimální ztrátou 2.2 vteřiny Filip Mareš. Mladoboleslavský pilot Toyoty GR Yaris Rally2 vyhrál čtvrtý i pátý rychlostní test a v těsné přetahované o pomyslné stupně vítězů dokázal oproti první sekci snížit svou ztrátu na vedoucí pozici o 4.3 sekundy.

Čtvrtá pozice patří po šesti odjetých testech Eriku Caisovi, fryštácký jezdec však zaostává za lídrem průběžné absolutní klasifikace Kopeckým téměř o půl minuty. Na pátou pozici se po RZ 6 dostal úřadující český mistr Dominik Stříteský, když za sebe odsunul o 1.8 vteřiny Věroslava Cvrčka. Právě Cvrčka lze ale kvůli dosaženým dílčím časům po právu označit za jedno z největších překvapení první etapy letošní hustopečské rally.

V průběžné klasifikaci vozů s jednou poháněnou nápravou se zatím nejlépe dařilo Janu Dvořákovi, který zajel pět nejrychlejších časů a na druhého Davida Štefana má po úvodní etapě k dobru rovných 26 vteřin. Třetí příčka se ztrátou 50.7 vteřiny na Dvořáka patří aktuálně vítězi úvodních dvou soutěží MMČR, Filipu Ocelkovi.

Ohlasy po 1. etapě (aktualizováno):

Jan Kopecký (1. místo): „Ani jsem nevěděl, že vedeme. Na druhé průjezdy jsme hodně zrychlili, v prvním průjezdu to bylo hodně uklouzané.Šotolina se malinko vyčistila. Ale nejsem si jistý, jestli je pro nás dobře, že zítra pojedeme jako první. Doufal jsem, že budeme aspoň druzí, té šotoliny bude přeci jenom víc. Poslední rychlostka za tmy byla nádherná, oproti dennímu světlu jsme zrychlili o deset vteřin, to hovoří za všechno. Přilnavost se ve druhých průjezdech opravdu zlepšuje, máme s tím dost zkušeností. V místě, kde se na krátké šotolině dobržďuje na dvojku, odbočuje doprava za gumy a pak se jede naplno proti kopci, tak jsem měl teď pětku zařazenou asi o dvěstě metrů dřív. Auto vůbec nehrabalo a mělo podstatně lepší trakci. Zítra nám nezbyde než jet pořád naplno, bude to složité.“

Adam Březík (2. místo): „Problémy jsme neměli. Prostě nám přišlo, že jedeme rychle, ale ostatní se zrychlili. Mimo to jsme na dvojce trefili zajíce, takže prvních pár kilometrů jsem hledal, jestli nestoupá teplota a jestli je všechno OK, takže tam jsme taky něco nechali. Pro nás je jedině dobře, že pojedeme zítra druzí, aspoň nám to Honza vyčistí.“

Filip Mareš (3.místo): „Třetí místo není úplně skvělá pozice, pomýšleli jsme výš. Na druhou stranu, večerní sekce pro nás byla mnohem lepší a podařilo se mi ztrátu na první místo trochu stáhnout. Na autě jsme udělali jen kosmetickézměny, změnu jsem udělal spíš v hlavě. Jednoznačně jsem se na trati líp cítil, bylo to takové stabilnější, míň agresivní a na časech se to projevilo pozitivně. Řekl bych, že jsme v autě cítili i menší riziko. Jsem spokojený hlavně s poslední rychlostkou za tmy, kde jsme zkusili trochu potáhnout a jsem rád, že jsme to urvali.“

Erik Cais (4. místo): „Úplně nám to nevyhovuje jak bych si asi přál. Přeci jen není mým zvykem ve dvou rundách jít několikrát půlkou auta ven z trati, i když tady se to trochu nabízí. Člověk ví, že skončí maximálně v poli, takže zkouší jít do absolutního maxima a možná jsme i paradoxně těch výletů do polí měli ze všech nejmíň. Asi jedeme pod nějaké hranice možností. Auto funguje skvěle, Martin Vlček je nám velice nápomocen pokud jde o jeho nastavení, vše je jak bych si přál. Mě prostě schází najeté kilometry do těch nejrychlejších pasáží, kde si člověk musí být absolutně jistý. Nájezdová rychlost do některých zatáček by mohla být třeba o deset kilometrů jinde a pak je z toho naprosto markantní rozdíl. Základ bude pohlídat si záda a čekat na chybu soupeřů, dneska jsme na to čelo prostě neměli.“

Dominik Stříteský (5. místo): „Mohlo by to být lepší, ale to vždycky. Jsme tady ale s celým autem a nakonec páté místo, tak uvidíme, co bude zítra. Dnes mi to celkově nešlo, problém byl mezi sedačkou a volantem. Auto fungovalo paraádně, pneumatiky taky. Je potřeba se do toho nějak dostat. Těžko říct, jak, ale prostě ráno auto umyjeme, dáme nové kola a zkusíme to znovu.“

Věroslav Cvrček (6. místo): „Trošku jsme se po první sekci zamysleli, jestli to tempo není moc vysoké a ne, že bychom zvolnili, ale spíš jsme to uklidnili, soustředili se na detaily a ve druhé sekci to bylo ještě lepší. Moc to nechápu – myslím, že všichni z první desítky od Krumlova v autě seděli, my vůbec a najednou tam padají skvělé časy. Zítřejší rychlostní zkoušky jsou strašně těžké a my se musíme soustředit, abychom je projeli v klidu. I když bychom nějaké pozice ztratili, tak sezona je ještě dlouhá a nechceme si rozbít auto. Samozřejmě budeme bojovat, ale nechceme jít do nějakého rizika.“

Václav Pech (7. místo): „Sedmé místo asi není to, co bych si přál, ale zase ty zkušenosti, co tu nabíráme, a to, jak jedeme, je pro nás strašně pozitivní. Věděli jsme, že to nebude hned, ale je dobré, že auto funguje, je dobré, že ho ovládám, akorát ho musím začít využívat. Prostě jedu blbej styl, brzdím v zásadních zatáčkách, ale to se snad naučím. Bohužel jsme ještě probrzdili jeden retardér a přeskákali jsme přes protikaty.“

Ján Kundlák (8. místo): „Snažím se, seč mi síly stačí, abych to udržel na cestě. Nemyslím si, že se jede pomalu. Jede se strašně rychle a i já tak musím jet. Už jsem to říkal v jiných rozhovorech, že možná tím, že je to tu trošku lehčí a není to tak technické, tak se jede hodně vyrovnaně a samozřejmě, že jsou tyto tratě pro modernější techniku příznivější. Ale tím se nechci vymlouvat. Jsem spokojený a nebýt toho jednoho retardéru, tak jsem ještě spokojenější.“

Albert von Thurn und Taxis (9. místo): „Tentokrát jsem byl až moc jistý a skončilo to výletem mimo trať na druhé zkoušce sekce. V relativně pomalé zatáčce jsem šel pozdě na brzdy a auto se sklouzlo na prachu. Skončili jsme ve křoví a měli štěstí, že jsme mohli vycouvat zpátky. Při couvání jsem ještě něco trefil zadkem auta, ale naštěstí se to obešlo bez nějakého poškození a mohli jsme pokračovat. Na poslední zkoušce to tedy bylo hodně náročné, rychlý šotolinový sjezd a uskákaná místa, byl jsem radši trochu opatrnější. Ale jsem rád, že jsme ve finále neztratili naši pozici, celkově to byl dobrý den. Věřím, že si to zítra užijeme víc, rytmus zkoušek bude podle mě plynulejší. Dnes to pro mě bylo hodně náročné, na rozpis i jízdou ve tmě. Dáme si ještě pivo na dobrou noc a ráno se do toho zase pustíme.“

Filip Kohn (10. místo): „Auto už fungovalo dobře, nastavili jsme u řazení větší prodlevu. Erzety byly ve druhém průjezdu možná ještě rychlejší, podmínky v noci byly fakt zajímavé. Byl to docela masakr. Kluci vepředu jedou strašnou palbu, dost koukám. Je to asi ve zkušenostech a jistotě, kterou tam mají. Pevně věřím, že to tam příští rok budeme mít taky. Potřebujeme hlavně zůstat na cestě a vytěžit maximum informací na příště.“

Aleš Jirásek (11. místo): „Dnes to bylo takové nahoru dolů. Občas jsme jeli tempo jak bych si přál, ale po návratu z okruhů jsem se s tím zpočátku nedokázal úplně popasovat. Chvilku mi trvalo dostat se do tempa. Zajeli jsme pár dobrých časů, ale na čtvrté zkoušce jsem dostal dvacet vteřin. Možná to bylo až příliš opatrné, občas mi chybí lepší pocit z auta. Necháme to ale na zítra v nastavení z poslední sekce, máme trošku jinak nastavené stabilizátory, ale spíš se s tím naučím jet. Možná si pohrajeme s výškou podvozku. Před námi je Albert s Filipem, tak jich bychom se chtěli držet, Cvrnda nám teď odskočil do jiné ligy. Dneska jel skvěle. Uvidíme, věřím, že zítřek nám bude sedět víc.“

Jan Dvořák (1. místo 2WD): „Vcelku nám to šlo. Podařilo se mi jet pěkně na čas, nedělal žádné hlouposti. Jen na jedničce jsem probrzdil jednu odbočku a skončil na chvíli v trávě, nechali jsme tam tak pět šest vteřin. Jinak ale musím zaklepat, že jde zatím vše podle plánu, vlastně bez problémů. Do nastavení auta moc nesahám, jedeme jakýsi zlatý střed, který funguje, i když mi to tu občas hodně skáče. Na druhou stranu to potřebuji trochu tvrdší kvůli přesnému nájezdu do zatáček. Rozpis je v pohodě, poslední dva roky v zahraničí jsme na něm hodně pracovali a teď se nám to vrací.“

David Štefan (2. místo 2WD): „Jede se strašně rychle a bude to asi pravda, protože se na tom všichni shodují. Ale líbilo se nám to, myslím, že jsme si to fakt užili. Na můj vkus tam sice bylo až moc chyb, ale jsme tady, nic vyloženě zásadního jsme nevyvedli. Párkrát jsme byli dlouzí, párkrát jsme někde zavláli, ale to k tomu prostě asi patří, když se jede takhle rychle. Zítřek bude hodně dlouhý a zase hodně rychlý. Je to snad nejrychlejší, co jsem tu zatím zažil. Bude to určitě zajímavé a hezké, počasí taky vyšlo, těšíme se. Snad vydržíme s pneumatikami, trochu bojujeme s rozpočtem, tak dojíždíme staré gumy a i ty nám dochází.“

Filip Ocelka (3. místo 2WD): „Bylo to hodně náročné, hodně rychlé. Kluci před námi jedou luxusně, klobouk dolů. My se snažíme jet co umíme. Na zítřek asi nebudeme nic měnit, necháme to jak to je.“

 

AGROTEC PETRONAS rally Hustopeče 2025, tiskový servis
Jan Vaškovič, Jiří Dokulil – foto: František Dušek