Jen pár dní zbývá do odjezdu AGROTEC CZECH ABARTH TEAMu na prestižní rally závod do Monte Carla.
Jezdec a generální ředitel skupiny AGROTEC Martin Rada a jeho spolujezdec Jaroslav Jugas se závodu zúčastní již po sedmé. Po úspěšných předcházejících letech (v roce 2013 zvítězil ve třídě 8 a ve skupině N) se letos zúčastní s novým vozem ABART 124 Rally.
V servisním zázemí závodního týmu AGROTEC Czech Abarth Team se finišuje. Vždyť do startu na prestižní Rallye Monte Carlo zbývá pár dní. Jezdec Martin Rada a jeho navigátor Jaroslav Jugas se zimního závodu účastní posedmé. Naposledy jel tým Martina Rady Rallye Monte Carlo s vozem Alfa Romeo. Teď se sem po letech vrací, tentokrát s vozem Abarth 124 Rally RGT.
A přípravy vrcholí. „Začali jsme už na konci října. Odjel se poslední závod v Maďarsku a hned poté se auto kompletně rozebralo. Motor, převodovka, diferenciál, podvozek, opravovali jsme laky, nanesli jsme ochranné nátěry a některé komponenty šly na repasi, abychom náročný závod zvládli,“ říká manažer týmu Jakub Fridrich.
Rallye Monte Carlo je skutečně náročný závod. Trať měří víc jak 1500 kilometrů, jede se na ní sedmnáct rychlostních zkoušek a je mixem asfaltu, ledu a samozřejmě ve vyšších nadmořských výškách i sněhu. Tým tak kromě jiného musí mít k dispozici několik variant pneumatik, od těch klasických na suchý a mokrý asfalt až po pneumatiky s hroty pro jízdu na ledu a sněhu. „Jsou závody, o kterých víte, jak to tam vypadá, ale Monte Carlo je tak specifické, nikdy nevíte, co vás tam potká, že musíme mít v zásobě všechny typy pneumatik,“ potvrzuje Fridrich.
A volba vhodných pneumatik může být podle něj klíčová: „Stává se, že řidiči nejrychlejších aut zvolí špatnou pneumatiku a předjede je mnohem pomalejší vůz.“
Počasí v Monaku a okolí bývá nevyzpytatelné. Teploty se teď přes den drží okolo 14, 15 stupňů. V místech, kde se jezdí závod, je okolo nuly. Změna počasí v horách umí být ale velmi náhlá, v noci se umí ochladit i o několik stupňů. Speciálně pro tento závod přidávali proto mechanici do vozu topení. „Auto nemá normálně žádné topení ani ofuk skel, v našich podmínkách to není potřeba, ale pro zimní závod ano,“ dodal Fridrich. Do úzkých silnic v horách, kde je těžko vidět, jsou nutností také světla takzvané příkopáky.
Posádku vozu doprovodí do Monte Carla manažer týmu a tři mechanici.
Zbývá ještě týden, mechanici v zázemí vychytávají poslední drobnosti. „Jinak už je auto zcela nachystané. Martin si během vánočních svátků stačil i vyzkoušet jízdu na sněhu se zimními pneumatikami, podařilo se nám najít i nastavení podvozku,“ dodal Fridrich.
„Nejdůležitější je mít všechno nachystané tak, jak máme, a hlavně nic nezapomenout. Bereme s sebou všechno, co jde vyměnit, aby se v případě nějakých poruch dalo v závodě pokračovat,“ řekl hlavní mechanik týmu Luboš Horáček, který posádku AGROTEC Czech Abarth Teamu doprovázel na Rallye Monte Carlo až na jednu výjimku pokaždé.