Celkem 35 závodních kilometrů bylo v úvodní sekci připraveno pro účastníky XIV. AGROTEC PETRONAS rally Hustopeče. Rozražení jednoho z retardérů na druhém testu a následné přidělování časů však způsobilo, že o průběžných výsledcích rozhodovaly pouze oba kratší úseky.

Náročnost hustopečské rally se potvrdila hned na úvodní rychlostní zkoušce, v jejímž cíli scházela oproti seznamu převzatých posádek celá desítka vozů. V následujících kilometrech tento trend pokračoval a po třech rychlostních zkouškách již v soutěži nepokračuje necelá šestina startovního pole. Ze špičky museli odevzdat jízdní výkaz Miroslav Jakeš (únik vody před RZ 2) a Vlastimil Majerčák (převodovka po RZ 2), na výborné výkony z dosavadního průběhu českého šampionátu bohužel nenaváže Rakušan Julian Wagner (převodovka v RZ 2).

Na čele výsledkové listiny probíhá soutěž dle očekávání. Odstoupením Václava Pecha, který se svojí fiestou kvůli poruše motoru ani nevyjel na startovní rampu, přišel favorizovaný Jan Kopecký o jediného reálného soupeře v cestě za vítězstvím, což potvrzují jeho suverénní výhry ve všech dosud odjetých „erzetách“. Před nočními průjezdy stejnou trojicí rychlostních testů disponuje tovární pilot náskokem 19,5 sekundy na nejbližší pronásledovatele. Za jeho zády se naopak bojuje o každou desetinu sekundy – do rozdílu deseti sekund se vešla celá šestice jezdců. Nejlépe si z této skupinky aktuálně počíná Polák Grzegorz Grzyb před Václavem Kopáčkem, Janem Černým a Janem Dohnalem.

Ohlasy po RZ3:

1 / Jan Kopecký: „Málem jsme už taky nemuseli jet. Při třetím průjezdu shakedownem nám z auta začal utíkat olej z turba, takže jsme měli štěstí, že se nám to nestalo při závodě. Vašek Pech měl naopak smůlu, je mi to líto a myslím, že nám tu všem chybí. Tratě jsou tu pěkné, i když mají jiný charakter než zbytek českého mistrovství. Baví nás to. Říkal jsem si, že pojedu v klidu a čistě, ale v životě jsem v Hustopečích nedělal takové smyky jako letos. Zkušenost ze Sardinie je na místní šotolinu nepřenosná, auto je úplně jinak nastavené a jedeme jiné pneumatiky, takže vyžaduje zcela jiný styl jízdy.“

3 / Radovan Mozner jun. (spolujezdec Martina Kočiho):

„Do posledního retardéru druhého testu jsme potáhli o trochu více na brzdách, byli jsme v nájezdu do něj příliš rychlí, jednu část jsme lízli a do druhé jsme narazili. Tím jsme poškodili levou přední část fabie. Potom jsme na konci erzety provedli provizorní opravu, aby nám neupadl vzduchový filtr, který je tam umístěn. Proto jsme rádi, že máme první sekci za sebou. Časy jinak super, teď musíme zabojovat, abychom zkusili eliminovat ztrátu za tu dvacetisekundovou penalizaci.“

4 / Grzegorz Grzyb: „Dělali jsme moc chyb, hodně to klouzalo. Věděli jsme, že to bude těžké, ale i tak jsem dvakrát přestřelil odbočku. Nejdřív na první a pak na třetí zkoušce, ale naštěstí jsem nemusel ani jednou couvat a ztratili jsme jen pár vteřin. Jsme teprve na začátku soutěže, budeme bojovat dál.“

5 / Jan Černý: „Prakticky od začátku máme problémy se zadním diferenciálem, tak se to snad teď v servisu povede vyřešit. Je znát, že jsem tu loni nestartoval, kluci přede mnou jedou hodně rychle. Je těžké najít správnou rychlost, protože se neustále mění přilnavost pneumatik. V rozpisu jsme ale žádné změny nedělali. Neměli jsme předzávodní test, první kilometry jsme odjeli až na shakedownu a je to znát.“

6 / Jan Dohnal: „První starovická nám vyšla dobře, na druhé jsem však probrzdil o kousek dál vracák na šotolině a než jsme se vyhrabali, byla z toho drobná ztráta. Na třetí rychlostce jsem si nebyl jistý v úzké lesní pasáži, tam jsme určitě pár vteřin nechali. Ale celkově je naše pozice zatím výrazně lepší než v letech minulých (smích). Jinak tratě hodně kloužou, na cestách je hodně prachu, těžko se odhaduje, kam až můžete jít, jak moc se v rychlém můžete opřít do gum. Právě kvůli tomu jsme udělali auto měkčí, aby mělo grip, ale nejsem si nastavením až tak jistý. Teď se budeme snažit eliminovat přetáčivost auta, abych měl lepší pocit z focuse v rychlých zatáčkách.“

7 / Martin Vlček: „Nejsem vůbec spokojený, udělali jsme změny pro zlepšení trakce, ale zdá se, že jsme se vydali opačným směrem, nastavení bylo spíše chybou. Na třetí rychlostce jsme vyletěli ven, jsem vůbec rád, že jsme dojeli až sem. Už dvakrát jsme na této erzetě v minulosti zůstali, i když tentokrát se to nestalo v osudném lese, ale už v úvodu testu. Možná to trochu souviselo s tím, že se startovalo po třech minutách a auto trochu schládlo. Teď nás čeká práce na nastavení, musíme začít znovu, od začátku…“

 

8 / Daniel Trunkát (spolujezdec J. Tarabuse): „Na okruhu jsme trefili patníček, klasická nervozita, takže jsme trochu trnuli, co bude dál. Něco málo jsme ztratili. Kluci jedou hodně rychle, potřebovali bychom být na začátku toho vlaku spíš než na jeho konci. Jedeme s úplně novým autem, má najeto i s touto sekcí osmdesát kilometrů, funguje perfektně. Jen nějaké dětské choroby na přejezdu.“

12 / Peter Gavlák: „Vůbec časy nesleduji, jedeme si svoje tempo. Soutěž je hodně náročná a čekají nás ještě tři rychlostky po tmě. Dnes hodně soupeřů odstoupilo, to jen potvrzuje, že soutěž nebude vůbec jednoduchá. Zítra nás pak čeká další náročný den. Jinak jedeme ve stopě, žádné velké akce, soustředím se hledání brzdných bodů.

K retardéru na dvojce… dal se projet, ale jeho podoba nebyla odpovídající. Uprostřed stál nějaký sud, bylo to strašně na úzko, nepřehledné. Po pár autech pak vložku zastavili. Navíc jsme tam viděli stát odstavenou Majerčákovu fiestu, u které nás pořadatelka trochu zpomalila.“

14 / Igor Drotár: „Máme problémy s převodovkou. Upozorňoval jsem na to už na shakedownu, mechanici se snažili problém vyřešit, ale ukazuje se, že stále přetrvává. Nemohu častokrát rychle seřadit rychlosti.“

15 / Tomáš Kukučka:

Do seskupení přijel s výrazně poškozeným pravým předním diskem, naštěstí na tlak v pneumatice to nemělo vliv…

17 / Filip Mareš: „Důležité že jsme tu. Nejsem ale úplně nadšený z toho co jsme předvedli, určitě to může být mnohem lepší. Musíme se zamyslet co změnit do další sekce. Nebyl jsem si úplně jistý volbou pneumatik, nemohl jsem se do toho opřít. Měl jsem asi zvolit měkčí směs. Dělal jsem ale i drobné chyby, které musím vymazat, pokud chci být ve výsledcích výše.“

18 / Václav Kopáček: „Zatím to vychází lépe, než bychom si zasloužili. Jen na první jsme si udělali málem problém. Trochu jsem blbě odhadnul dlouhou zatáčku za nějaké křoví, přidal dříve a málem jsme šli ven. Pak jsem se musel zkrotit. Ale jinak jedeme v klidu, baví nás to, v dalších zkouškách už nebyl žádný problém. Do dalších kilometrů musí dát jízdě plynulost, tím snad ještě zrychlíme. Ale prvořadá stále bude opatrnost.“

Oficiální stránky AGROTEC PETRONAS rally jsou www.agrotecrally.cz, řada novinek je dostupná i na facebookovém profilu Agrotec rally Hustopeče.

AGROTEC PETRONAS rally Hustopeče, tiskový servis

Tomáš Plachý, Jan Vaškovič, Jiří Dokulil / foto Marek Musil