Ani první průjezdy trojicí náročných sobotních úseků příliš nepomohly s vyluštěním hádanky, kdo na 17. ročníku Agrotec Petronas rally Hustopeče vystoupá na nejvyšší stupínek. Vedení udržel Jan Kopecký, ale do závěrečné sekce soutěže vstupuje s náskokem pouhých 1.3 sekundy.

Druhá etapa začala očekávaným nástupem Václava Pecha, jehož Focusu WRC svědčil svižný profil úvodní starovické „erzety“. Jejím cílem proletěl v rychlostním průměru 119.2 km/h a snížil svoji ztrátu na vedoucího Jana Kopeckého o 1.6 sekundy. Na Šitbořicích mu pilot domácího Agrotec Škoda Rally Teamu porážku vrátil, získal však na svoji stranu pouhých devět desetin sekundy.

Opět se tedy čekalo, jak s výsledky zamává nejdelší test Diváky s délkou přes 20 kilometrů. Zde zatroubil k útoku nejen Pech, ale i průběžně třetí Filip Mareš, kteří oba Kopeckého porazili a stáhli jeho náskok o více než tři sekundy. Před závěrečnými čtyřmi desítkami závodních kilometrů se tedy Kopeckého vedení ztenčilo na zmiňovaných 1.3 sekundy před Pechem a bez šancí na vítězství stále není ani třetí Mareš s odstupem 8.4 vteřiny od vedoucího jezdce.

Na čtvrtém místě se pevně usadil Dominik Stříteský, který si před Grzegorzem Grzybem vyjel náskok 22 sekund. Polského pilota ve slovenských službách však přednostně trápí vývoj slovenského seriálu, který se dnes hodnotí zvlášť. V samostatném hodnocení druhého dne je totiž aktuálně před ním nejen Filip Mareš, ale také Jaroslav Melichárek, který oproti včerejšku působí jako pokropený živou vodou.

Velké horko a náročná trať si dnes začaly vybírat daň v podobě většího množství odstoupených posádek. Posilovač řízení zradil hned na prvním dopoledním úseku uchazeče o první desítku Karla Trněného, o „erzetu“ dál zakončil svoje účinkování havárií Ondřej Šimek (z preventivních důvodů za ním na trať vyjížděla sanitka). Kalich hořkosti si vypil až do dna Adam Březík, který po včerejší dvouminutové ztrátě zaviněné defektem ztratil dalších pět minut z důvodu technických problémů (elektronika).

Ohlasy po RZ 9:

Jan Kopecký (st.č.1, 1. místo): “Jedeme pořád jak nejrychleji to jde. V tomhle tempu se ani nedá nijak zvolnit. Zůstáváme ve vedení, ale uvidíme, jak dlouho ještě. Snad se teď ty šotolinové úseky trochu pročistily, protože to bylo fakt jako posypané hrachem. Na těch nových úsecích a místech kde se dlouho nejelo jsme čistili stopu, prostě to tak je. Budeme se teď tedy snažit využít každého centimetru, kde budou pneumatiky držet. Snad se nám to podaří, i díky špionům, kteří jsou tady povolení. Musíme tedy opravdu zamakat a najít ta místa, kde to drží a naplno to využít.”

Václav Pech (st.č.2, 2. místo): “Je horko, ale v autě se to dá nějak vydržet a jsme na to připravení. Je to nepříjemné, ale není to žádný zásadní problém. Jede se strašně rychle. V takovém tempu už nějaký prostor na zrychlování není.”

Filip Mareš (st. č. 3, 3. místo): “Super, hlavně na té poslední dlouhé jsme se krásně svezli. Já mám rád dlouhé erzety, kde se člověk dostane do tempa, bylo to super svezení. Jinak to klasicky stejně jako včera v prvních průjezdech klouzalo, takže místama mě to překvapilo, jinak dobré. Jsem rád, že kontakt držíme, jen škoda toho prachu včera, protože bychom určitě byli blíž. Co se týče erzet, já myslím, že charakterově jsou tady ty zkoušky podobné, možná Starovice jsou rychlejší. Já osobně jsem čekal, že na poslední dlouhé erzetě, kvůli těm rovinám, nám Vašek strašně ustřelí, protože jsme tam jeli několik desítek vteřin v omezovači a jestli je v maximálce rozdíl 25 km/h, tak jsme upřímně překvapení, jak blízko Vaškovi jsme.”

Dominik Stříteský (st.č.4, 4. místo): “Bylo to těžké a nějak jsem se v tom tempu nemohl chytit. V celkovém pořadí se ale nemáme kam posunout a Grzegorze držíme úspěšně za námi. Tomu asi odpovídá i naše tempo a možná i proto se dneska nějak nemůžu najít. Pro mě byly trochu oříškem ty šotolinové úseky, protože na šotolině nemám nic odjeto. Raději jsem tam byl opatrnější.”

Grzegorz Grzyb (st.č.5, 5. místo): “Pro nás je to ‘medium’. Nemůžeme jet tak super rychle jako kluci vepředu, snažíme se jet co nejlépe, ale ten rytmus není úplně fajn. Souboj s Melichárkem ve slovenském hodnocení bychom chtěli vyhrát.”

Adam Březík (st č.6, 27. místo): “První dvě vložky byly pěkné, dostávali jsme se do tempa po tom včerejšku, kdy jsme udělali defekt. Teďka na poslední „erzetě“, pár kilometrů po startu na nové šotolině před Kurdějovem, auto spadlo do nouzového systému, zastavilo se a nic. Nechali jsme tam nějakých pět, šest minut než jsme prošli kabeláž, zjistili, že je všechno připojené, a zresetovali auto.”

Jaroslav Melichárek (st.č.7, 7. místo): “Oproti včerejšku musíme být spokojenější. Dnešní zkoušky se mi líbí víc než včerejší šotoliny, kde jsme v lese nic neviděli. Dnes je to komfortnější, vidíme na cestu a jede se nám lépe. Je to vidět i na lepších časech. Udělali jsme nějaké změny na autě, ale postupujeme pomalinku. Nemáme možnost připravit se na takové podmínky dopředu takže testujeme v průběhu závodu.”

Martin Vlček (st.č.8, 8. místo): “Já jsem vcelku spokojený. Na to všechno, co tady zažíváme, jsem rád, že nám to jde tak, jak nám to jde. Se Sašou jsme se našli a symbióza tam je. V podstatě si myslím, že jedeme tam, kam patříme. Sice jsme chtěli ubránit sedmé místo absolutně, ale ta závěrečná dvacetikilometrová vložka, která se jede přes Diváky, to je prostě skoro šest kilometrů furt rovně a my tam jedem celou dobu v omezovači. Je mi líto motoru, techniky a při té maximálce, kterou máme okolo 180 km/h, na ‘wrca’ nemáme šanci. Takže Jaro Melichárek nás teď ‘skočil’ a já si nejsem vědom, kde bych ubral plyn.”

Miroslav Jakeš (st.č.9, 6. místo): “Teď to byly typické Hustopeče. Je hodně teplo, tratě jsou klasika, až na pár úseků. Za dne nemusíme řešit problémy s rampou, jako včera v noci, tak to bylo v pohodě. Pořád ale musím myslet na změnu jízdního stylu, úplně to nedokážu. Ford potřebuje přidávat plyn v zatáčce strašně brzo a ještě to neumím.”

Věroslav Cvrček (st. č. 10, 9. místo): “Na první dnešní erzetě jsem udělal chybu, byli jsme venku a pak jsem musel zastavit, abych vyčistil chladič, protože tam byla spousta kukuřice a začal se hřát motor. Tam jsme ztratili dost, další vložky už byly v pohodě. Teď jsem taky udělal jednu chybičku, ale nestálo nás to skoro žádný čas.”

Karel Trojan (st.č.12, ): “Nějak se trošku trápíme s technikou. Včera byly potíže s diferenciálem a dneska nám asi kvůli tomu nefungovalo odpojování ruční brzdy, což jsme zjistili už na první sobotní zkoušce. Zatáhnul jsem za ni a málem jsem skončil předkem v poli. První zkoušku jsme tedy jeli úplně bez ruční brzdy. Pak jsem z hydrauliky vyndal nějakou distanční podložku a trochu to funguje, ale pokaždé jinak. Trochu se s tím trápím, ale jsem rád, že jsme tady na pozici na jaké jsme.”

Jaromír Tarabus (st.č.22, 15. místo): “Máme náskok, takže nemusíme nikam spěchat. Pořád se snažíme jet jak umíme. Někde by to šlo rychleji, někde je to akorát. Konečně jsme si teď užili ty šotolinové úseky, protože jsme jeli po dvou minutách a neměli naprášeno. Bylo to super a mohli jsme se pěkně svézt. Změny na autě jsme zkoušeli včera, dnes jsme nic neměnili. Spíš zkoušíme jak se chovají ty včerejší úpravy.”

Vlastimil Majerčák (st. č. 24, 18. místo): “Třídu vedeme bezpečně, takže spokojenost. Včera to bylo pro nás velmi dobré, dokázali jsme zajet i nějaký čtrnáctý čas absolutně, noční „erzety“ nám vyhovovaly. Dnes je to hodně citelně na výkon, jsou na trati dlouhé rovinaté úseky, kde jedeme na plný plyn a máme nízkou maximálku.”

AGROTEC PETRONAS rally Hustopeče 2022, tiskový servis

Jan Vaškovič a Jiří Dokulil, foto: Rallyservice.cz